Vandaag werd Apenkopje wakker met een onbestendig gevoel. Is het een bijzondere dag?


De lucht trilt van enthousiasme en blijheid, maar ook zorgen om de toekomst. Gaat Apenkopje het redden of blijft het een soort van uit de hand gelopen hobby?
De zorgen zetten we voor nu even in de ijskast en we halen er iets anders heerlijks uit. Vandaag is het feest. Het is 1 oktober, de herfst is begonnen en we hebben zin in een groot stuk Herfstvlaai. Zo eentje met lekker veel slagroom of zoals staat vermeld; Wener pompoencake bodem, speculaasbavarois, slagroom, afgewerkt met pompoenpitten, gedroogde cranberry’s, melk en puur chocoladeschaafsel. Het water loopt me in de mond. Bovenop prikken we twee kaarsjes.

"Er is er één jarig hoera hoera, dat kun je wel zien dat is Apenkopje"!

Wat klinkt dat stoer en wat ben ik trots. Trots op wat ik bereikt heb. Alweer een jaar overleefd en nog steeds sta ik overeind en groeit onze klantenkring. De kaarsjes worden uitgeblazen en ik mag een een wens doen. Wat zou die wens nou toch zijn? Hij is makkelijk te raden. Verklappen doe ik hem lekker niet.

Ik stop een groot stuk taart in mijn mond en laat mijn gedachten de vrije loop. Nog een jaar overleven, groeien, knallen en dan hakken we de knoop door. Doorgaan of stoppen? Ik ben een aanpakker en vechter en stoppen is voor mij nu echt het verboden woord. Dat wil niet zeggen dat ik hem afgelopen jaar niet over mijn lippen heb laten komen, integendeel. Het is vaker gezegd dan me lief is. Gewoon omdat het zwaar is, je vecht voor een doel wat zoveel anderen ook willen. Een shop beheren is al veel werk, maar je hebt ook veel tijd nodig om je naamsbekendheid te vergroten. En hoe doe je dat en met wie? Al die onzekerheid. Waarom red jij het wel?Ik heb geen vastomlijnd strategisch marketingplan. Ik wil een stukje vrijheid en bevlogenheid houden. Je kunt van te voren niet alles vastleggen, het zou je creativiteit lam leggen. Toch zijn de keuzes zeker geen hap snap werk en de acties en partijen waarmee ik samenwerk weloverwogen. Waar je in het begin alle beurzen, markten en promoties aan pakt heb ik nu geleerd dat je kieskeurig mag zijn. Jouw doelgroep leer je steeds beter kennen en dat is een waardevol iets. Na meerdere wolkbreuken mee te hebben gemaakt en de opluchting als alle kleding en spullen toch droog en onbeschadigd weer opgeborgen zijn, zal ik me niet meer zo snel vertonen op een buiten evenement.

De mix van kleding en lifestyle, hot or not?

Begin dit jaar heb ik ook een switch gemaakt door behalve kleding ook lifestyle te gaan verkopen. De tassen waren en al, maar de kinderkamerproducten zijn nieuw. Dit is een zeer belangrijke stap. Apenkopje verandert hiermee van een pure kledingwinkel naar een boetiekje met een breder aanbod. Of het gaat werken is de vraag. Er zullen producten zijn die het assortiment aanvullen, maar zeker ook waarvan ze na de verkoop weer uit de shop gaan. Het zoeken van de juiste mix kost je meer dan een jaar. Het kost tijd voordat klanten je voor een merk weten te vinden. Mijn hart en gevoel blijft bij de kleding en dit is iets waar ik nu veel aandacht aan besteed. Het is heel moeilijk om merken te vinden die nog niet te populair zijn geworden. Ik ga een paar bekendere merken introduceren om de minder bekende merken een boost te geven. Zoeken naar bijzondere en vrolijke kleding voor jongens voor met name 98-104 en 110-116 staat bovenaan de agenda. Wie weet verras ik jullie nog met een paar nieuwe merken voor dit seizoen.

Ook al zou ik het heel graag willen, een stenen winkel komt er helaas niet. We hebben voor de zomer slechts een maand mogen pop-uppen in Breda. Door omstandigheden werd het pand veel te snel weer verhuurd. Eigen Stijl was zeer succesvol en wordt niet vergeten. Ik blijf zoeken naar andere mogelijkheden en zoek hierin ook naar samenwerkingen met andere webshophouders.

Lieve mensen! Ontzettend bedankt voor jullie steun, bestellingen en lovende, vriendelijke en opbeurende woorden in het afgelopen jaar. We gaan fris en volle goede moed beginnen aan het derde jaar van Apenkopje.

Een speciale dank voor mijn lieve man Erik die achter de schermen veel werk uit handen neemt en degene die mij weer moed geven met een peptalk of helpen om de strategie van Apenkopje beter te bepalen. Dit is zeer waardevol! Jullie zijn zonnetjes door de donkere wolken heen!

Lieve groet van Jacobi
Apenkopje.nl

PS: Wij trakteren! Vergeet niet onze bijzonder traktatie te bekijken op Facebook of de homepage.