Over Apenkopje

In 2013 is Apenkopje.nl opgericht door Jacobi Kuipers. Met veel passie en enthousiasme heeft zijn een stevige basis gelegd voor de stoere, speelse en vrolijke webshop. In juni 2019 is de webshop overgenomen door Renée Berghuis – de Vos.

 

Over Apenkopje

Het gezicht achter de webshop: Renée

Met mijn man en zoontje (2 jaar) wonen we in het centrum van het gezellige Meppel. In november 2019 verwachten we ons tweede kindje. Naast Aqua Bootcamp en yoga word ik heel blij van mensen die hun hart volgen, zon en ben ik dol op een goede cappuccino.

De favoriete knuffel van onze zoon is een aap, zijn eerste woordje was ‘aap’ en we noemen hem vaak ‘aapie’. Het voelde meteen een beetje ‘alsof het overnemen van de webshop zo moest zijn’. En op deze manier kan ik mijn gezin met mijn werk combineren op een manier die voor mij goed voelt!

 

Waarom Apenkopje?

In het ouderschap probeer ik steeds bewuster, duurzamer en natuurlijker te leven. Dit vind ik zelf soms behoorlijk lastig in een consumptie maatschappij die we hier in Nederland kennen. Het staat voor mij heel erg in het teken van het doorbreken van patronen en het maken van bewuste keuzes. Ik vind het dagelijks schipperen tussen keuzes uit mens- en milieu overweging en soms ook simpelweg financiële en praktische keuzes in een druk gezinsleven.

Kleding voor ons zoontje krijg ik veelal doorgegeven van een lieve vriendin of koop ik op tweedehands kledingbeurzen. De berg ‘afvalkleding’ in Nederland wordt steeds groter. Daar maak ik mij veel zorgen om! Waarom begin je dan een webshop met nieuwe kinderkleding zou je je afvragen? Juist omdat ik in het ouderschap heb gemerkt dat ecologische kinderkleding kwalitatief vaak zo goed is, dat JUIST deze kleding goed doorgegeven kan worden. Dit in tegenstelling tot kinderkleding van prijsvechters en grote winkelketens, die vaak na een paar keer wassen al op deze berg ‘afvalkleding’ belandt. In de webshop van Apenkopje kunnen ouders onbezorgd kleding kopen van goede, duurzame kwaliteit! Waarbij ik op mijn beurt hoop en klanten probeer te stimuleren om deze kleding vaker door te geven aan broertjes/zusjes of misschien aan neefjes, nichtjes of vriendjes en vriendinnetjes! Eigenlijk is het mijn streven om zoveel mogelijk mensen om mij heen bewust te maken van duurzame kleding keuzes!

 

Visie Apenkopje

Mijn visie achter de webshop staat uiteraard in het teken van duurzaamheid. De milieuvriendelijkste manier is natuurlijk het doorgeven van niet meer gedragen kinderkleding aan familie, vrienden of anderen, zoals ik hierboven ook al heb geschreven. Vooral ecologische merken zijn kwalitatief vaak zo goed, dat ze gerust nog een tweede of derde ronde mee kunnen. Is je kindje uit de kleding gegroeid? Geef de kleding dan door of maak gebruik van de We-Cycle actie van Apenkopje! Naast deze leuke We-Cycle actie probeert Apenkopje daar waar mogelijk gebruik te maken van duurzaam en gerecycled (verpakkings)materiaal.

Een andere belangrijke gedachtegoed van Apenkopje niet te vergeten: kinderen mogen zo lang mogelijk kind zijn. In kleurrijke kleding met leuke prints waar ze zelf ook vrolijk en blij van worden! De collectie van Apenkopje is dan ook stoer, speels en vrolijk. De collectie is in principe gericht op jongenskleding, maar veel prints zijn unisex en staan ook ontzettend leuk bij meisjes. De aap mag natuurlijk niet ontbreken in de collecties van Apenkopje, maar je vindt er ook veel andere vrolijke dieren!

 

Verantwoord ondernemen

De collectie van Apenkopje is met zorg samengesteld. In de webshop vind je producten die op een eerlijke manier geproduceerd worden, waarbij de kwaliteit gewaarborgd blijft. Zo kiezen we, indien mogelijk, voor biologisch katoen; eerlijk voor mens en milieu. Of kiezen we voor een merk dat verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan. Dit betekent dat arbeiders onder goede omstandigheden werken tegen een reëel salaris en dat er uiteraard geen sprake is van kinderarbeid. Eigenlijk alle merken waar Apenkopje mee samenwerkt hebben dan ook een GOTS en/of OEKO-TEX of Fairtrade keurmerk.

Ook vindt Apenkopje het belangrijk dat wensen van kinderen niet bij een wens blijven, maar dat deze ook echt mogen uitkomen. Daarom doneert Apenkopje 1% van de jaarlijkse nettowinst aan Make-a-Wish Nederland, een stichting die inmiddels vele wensen van kinderen met een levensbedreigende ziekte uit heeft laten komen.